skip to Main Content

این روستا عرب زبان بوده و حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد

کافرغان یکی از روستاهای جنوب ایران بوده که قدمت آن به حدود سیصد سال می رسد. اهالی این روستا عرب زبان بوده که از نوادگان نشوان بن نرزوق بن علی بن هشام از قبیله حمدان بوده که در سال ۱۱۶۹ هجری قمری از منطقه نجد شبه جزیره عربستان به این منطقه وارد شدند. هم اکنون این روستا دارای سکنه بوده و چندین خانوار در آن زندگی می کنند.

 کافرغان ۱

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از دیوان نیوز، گردانندگان این سایت طی بازدیدی از این روستا به مناسبت سال نو و همنشینی با اهالی آن مصاحبه ای با بزرگان این روستا انجام داده که به شرح زیر می باشد.

دیوان نیوز: با سلام و تبریک سال نو لطفاً خود و روستایتان را معرفی کنید .

محمد شیخی پور: اینجانب محمد شیخی پور متولد و ساکن کافرغان –  روستای ما که در ایام گذشته مرکز حاکمیت محلی بوده است هم اکنون به دلیل کم بودن جمعیت دارای شورا نمی باشد. و به همین دلیل برای کسب هر گونه امتیازات دولتی متاسفانه عقب مانده ایم و در مقابل دیگر روستاها هیچ بودجه ای به روستای ما تعلق نمی گیرد.

دیوان نیوز: روستای کافرغان دارای چند خانوار سکنه و جمعیت آن چند نفر است؟

محمد شیخی پور: کافرغان دارای ۱۶ خانوار بوده که جمعیتی حدود ۷۰ نفر را تشکیل می دهند.

 دیوان نیوز: روستای شما از چه امکاناتی برخوردار است.

محمد شیخی پور: کافرغان همزمان با دیگر روستاها و به برکت جمهوری اسلامی ایران از سه دهه پیش از نعمت برق و روشنایی برخوردار است . اما به دلیل گذشت سه دهه از آن نوسانات برق در ایام تابستان بیش از حد بوده که هر سال هزینه های زیادی را به خانوارها تحمیل می کند. کافرغان دارای یک ترانسفورماتور بوده که جوابگوی روستا نیست و از مسئولین این امر خواهش می کنم که به این امر مهم رسیدگی کنند که انشاالله دیگر شاهد سلب آسایش مردم در فصول گرم سال نباشیم.

دیوان نیوز: آیا روستای شما دارای لوله کشی آب می باشد.

محمد شیخی پور: بعد از آبرسانی به روستای دیوان در یک دهه گذشته، چند تن از اهالی کافرغان درخواستی مبنی بر آب رسانی به اینجا را داشته که پس از پیگیری های زیاد و همکاری و همیاری در هزینه های احداث آن، به همت مسئولین محترم آب و فاضلاب شهرستان بندرلنگه، آبرسانی به این روستا انجام گردید. اما به دلیل اخذ انشعاب آب کافرغان از لوله آب روستای دیوان و مشکلات موجود در آب دیوان، مشکلات این روستا چندین برابر شده است. با همیاری اینجانب در خرید پمپ جهت تقویت فشار آبرسانی به روستای دیوان و اخذ انشعاب به کافرغان، هم اکنون بالغ بر چند ماه است که آبی به سمت کافرغان نیامده و با بررسی های انجام شده، فلکه انشعاب به سمت کافرغان صدمات جدی دیده است که به صورت فیزیکی و عمدی به آن وارد شده است. که امیدواریم مسئولین آب و فاضلاب روستایی به این امر رسیدگی نموده و درخواست داریم که مدیریت این امر را به بزرگان کافرغان سپرده تا با مواظبت و بازرسی مداوم از محل از این نوع خرابکاریها جلوگیری نمایند.

دیوان نیوز: وضعیت راه و مسیر ورودی روستا چگونه است.

محمد شیخی پور: در ابتدا جا دارد از مسئولین محترم  اداره راه سازی کمال تشکر و قدردانی به دلیل احداث و تسطیح راه ورودی کافرغان را داشته باشم. با درخواست اهالی روستا از اداره راه خوشبختانه راه ورودی روستا تسطحیح گردیده و دسترسی به روستا سهل الوصول شده است. همیاری اهالی روستا در این زمینه جهت تسریع در امور هم قابل چشم پوشی نیست و امیدواریم در آینده ای نزدیک همانند سایر روستا ها این مسیر نیز آسفالت گردد تا رشد و آبادانی روستای ما سرعت بیشتری داشته باشد.

دیوان نیوز: کافرغان قدمتی چند صد ساله دارد آثار باقیمانده دوران حکومت محلی را معرفی کنید.

محمد شیخی پور: کافرغان دارای دو قلعه است که یکی از قلعه ها بیش از ۸۰ درصد آن تخریب شده است، اما یکی دیگر کمتر از ۴۰ درصد آن تخریب شده و می تواند جاذبه گردشگری مناسبی برای مردم باشد. متاسفانه به دلیل عدم شناخت مردم منطقه از قدمت و آثار باقیمانده در این روستا، هیچگونه بازدیدی از این محل ها صورت نمی پذیرد.

دیوان نیوز: خواسته های خود را از مسئولین بخش و شهرستان بیان نمایید.

محمد شیخی پور: کافرغان به دلیل اینکه دارای جمعیتی کمتر از صد نفر است متاسفانه در معادلات محلی گنجانده نمی شود و تنها خواهشی که از مسئولین بخش مخصوصا بخشدار محترم دارم این است که به این روستا سر بزنند و مشکلات اینجا را از نزدیک لمس کنند. تاکنون هیچ مسئولی به این روستا نیامده است و ما مردم این روستا دوست داریم  مسئولین ما را دریابند.

دیوان نیوز : حرف آخر

محمد شیخی پور: با تشکر از شما جوانان روستای دیوان، بسیار خوشحال و خرسندم  که در خدمت شما بودم و امیدوارم به این وسیله روستای ما در سطح شهرستان شناخته شود و روزی ما در خدمت مسئولین شهر و بخش باشیم. در آخر جا دارد شما را به باغ خودم که دارای مرکبات و نخلستان است دعوت نمایم. لازم به ذکر است به دلیل احداث چاه مناسب در باغ موفق شدم مرکبات را پرورش داده که اهالی این روستا از آن استفاده کنند.

دیدگاه

  1. با سلام و احترام

    اینجانب از اهالی روستای دیوان هستم، اهالی محترم روستای کافرغان از برادران ما هستند و از مسئولین محترم بخش ، علی الخصوص جناب آقای بخشدار تقاضا دارم به این مردم خونگرم سری بزنند. تا قوت قلبی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top